سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه با یادداشت برداری حاشیه ای شنونده بهتری شویم؟

نکات مهمی که باید در یادداشت برداری حاشیه‌ ای مدنظر قرار دهیم:

یادداشت برداری حاشیه ای

بهتر است همانطور که یادداشت برداری حاشیه‌ای می‌کنیم، فقط واقعیت‌های بحث را ننویسیم. بلکه موارد زیر را در نظر بگیریم تا قادر شویم به راحتی گوش کنیم.

  • تم (Theme) یا آنچه زمینه صحبت‌ها در جلسات هستند را بنویسیم:

زمانی که به موضوعات مطرح شده گوش می‌دهیم، بنویسیم که تم چیست؟ چقدر ارتباط میان تم و صحبت‌ها وجود دارد؟ ببینیم چه مسئله‌ای بزرگترین داستانی که تعریف می‌کنند به شمار می‌رود؟

مثلا مشاهدات آریا در مورد فرهنگ سازمان یکی از این تم‌ها هست.

  • سوالاتمان را بنویسیم و در زمان مناسب بپرسیم

آریا تا پایان جلسه روی پیشنهادش (کاهش هزینه زیرساخت و مارکتینگ) متمرکز بوده. این مسئله باعث شده بقیه صحبت‌ها را گوش نکند و حتی سوال خود را در زمان مناسب نپرسد.

  • همیشه فرضیه‌هایمان را تست کنیم.

هنگامی که فردی صحبتی کلی را برای اولین بار در یک جلسه عنوان می‌کند، قبل از اینکه با او برخورد کنیم، سعی کنیم به بررسی تمامی جوانب آن موضوع بپردازیم. برای مثال آریا چندین سناریو برای چگونگی اجرای کاهش هزینه‌ها داشت و چند راه حل برای افزایش سرمایه بجای کاهش بودجه اما فرصت ارائه آنها را پیدا نکرد.

  • به آنچه گفته نمی شود هم توجه کنیم!

اطلاعات بسیار ارزشمندی در آنچه گفته نمی‌شود و آنچه با رفتارها بیان می‌شود نهفته است.

آریا به این مورد اشاره کرد که هیچکس سوالی نپرسید و فرضیاتش را به چالش نکشید؛ آنها به سرعت سراغ بحث در مورد پروژه‌های مشخص و اجرای کاهش بودجه‌ رفتند.

علاوه بر این او رفتارهای غیرکلامی زیادی هم مشاهده کرد. برای مثال زمانی که مرتضی و محسن در مورد پروژه‌هایشان توضیح می‌دادند، فقط با آیدا ارتباط چشمی برقرار کردند و بقیه اعضای حاضر و حتی یکدیگر هم نگاه نکردند. شاید آن دو میخواستند با آیدا لابی کنند تا فقط پروژه‌های آنها در ذهن آیدا باشد.

  • متوجه باشید که در نهایت چه چیزی را به اشتراک می‌گذارید.

فراموش نکنید لازم نیست همه چیز را در یک جلسه به اشتراک بگذاریم. برای مثال آریا به سادگی سه سؤال مطرح کرد که مسیر جلسه را تغییر دادند. او بعدها بطور خصوصی با آیدا در مورد بعضی از نگرانی‌هایش صحبت کرد. با این وجود او برخی از نکات را عنوان نکرد تا بتواند بعدها اطلاعاتش را تکمیل کند.

یادداشت برداری حاشیه ‌ای به ما کمک می‌کند، آنچه گفته می‌شود را بعداً پیگیری کنیم و با نوشتن افکارمان کنار هر نکته، اطمینان حاصل کنیم که پیگیری‌های مهم را فراموش نخواهیم کرد.

با یادداشت برداری حاشیه‌ ای در جلسات، این امکان را خواهیم داشت تا بیشتر گوش دهیم، رابطه بین موارد مهم را بیابیم، ایده‌هایمان را قانع کننده‌تر بیان کنیم و کارهای واقعی بیشتری را طی جلسات انجام دهیم.

داشتن یا نداشتن مهارت «یادداشت برداری حاشیه ‌ای» برای رسیدن بهتر و راحت تر به اهداف با خودمان است! ولی دانستن این موارد از ندانستن آنها بهتر هست!