سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق چیست؟

عشق و دوست داشتن یکی از طبیعی‌ترین احساساتی است که افراد معمولا از دوره نوجوانی با آن روبه‌رو می‌شوند و حتما شما هم تجربه‌اش را داشته‌اید. احساس علاقه شدید به فردی دیگر به طوری که با دیدن او نفس‌تان بند می‌آید، مدام به او فکر می‌کنید، دوست دارید همه چیز را درباره‌ او بدانید و هرچه بیشتر با او زمان بگذرانید. اما متاسفانه یا خوشبختانه همیشه شرایط این‌طور پیش نمی‌رود. کم‌کم تفاوت‌ها دیده می‌شود و شک و تردیدها بروز پیدا می‌کند. اینجاست که از خودتان می‌پرسید: «احساسم به او عشق واقعی است؟ آیا او معشوق مناسبی برای من است؟ آیا او هم من را همین‌قدر دوست دارد؟ آیا می‌توانیم بهم برسیم و ازدواج کنیم؟»

عشق مجموعه‌ای از احساسات، افکار و رفتارهای مختلف از جمله دوست داشتن، حمایت کردن، گرمی، شور، تعهد، شهوت و احترام است، با اینحال اکثر افراد در این زمینه فقط به احساس شدیدشان توجه می‌کنند و کمتر به بخش‌های منطقی و رفتاری عشق توجه دارند. گاهی به فردی علاقه دارند، اما این علاقه‌شان هیچ مبنای منطقی ندارد. گاهی نیز عاشق فرد مناسبی شده‌اند اما نمی‌دانند چطور باید عشق و علاقه‌شان را به شیوه درست ابراز و مدیریت کنند و رابطه‌شان را قوی و پایدار کنند.

نظریه پردازان مختلفی به عشق پرداخته‌اند و از نقطه نظرهای مختلف آن را بررسی کرده‌اند. اما آنچه در این میان مهم است ایجاد تمایز بین عشق رمانتیک (علاقه بین یک زن و مرد بالغ) با سایر انواع عشق مانند عشق مادر و فرزندی یا عشق ایثارگرانه است. یکی از این افراد، روان‌شناس معروف رابرت استرنبرگ است، که نظریه خود را در زمینه عشق، در سال 1987 ارائه داد. استرنبرگ عشق را به شکل یک مثلث می‌داند که 3 ضلع دارد: صمیمیت (بعد احساسی عشق)، تعهد (بعد شناختی یا عقلانی عشق) و شور و اشتیاق (بعد جنسی عشق).

صمیمیت

عشق

صمیمیت یعنی میزان نزدیکی بین دونفر. یعنی دو نفر چقدر همدیگر را دوست دارند،‌ کنار هم احساس راحتی دارند و می‌توانند حرف‌های دلشان را بهم بگویند. گاهی از این بٌعد تحت عنوان دلبستگی هم یاد می‌شود و منظور همان احساس علاقه به فرد دیگر و اطمینان از قابل اتکا بودن او است. وقتی دو نفر به هم احساس محبت کنند، ‌این محبت را به سادگی به هم ابراز کنند،‌ درمقابل هم احساس مسئولیت داشته باشند،‌ از هم مراقبت و حمایت کنند و در کنار هم احساس راحتی و آرامش داشته باشند، می‌توان گفت این بُعد از عشق را دارند. شما نیز می‌توانید این موارد را در رابطه خودتان با طرف مقابل‌تان بسنجید و به عشقی که نسبت به او دارید یا از او دریافت می‌کنید امتیاز دهید.

تعهد 

تعهد یکی از اصلی‌ترین اجزای علاقه بین زن و مرد است. تعهد یعنی شما نسبت به فردی که عاشقش هستید احساس مسئولیت کنید، در فکر،‌ احساس و رفتارتان به او وفادار بمانید و کاری نکنید که او آسیب ببیند. تعهد ارتباط تنگاتنگی با مسئولیت‌پذری و وفاداری دارد.

شور و اشتیاق 

شور و اشتیاق همان بعد جنسی عشق است. یعنی اینکه چقدر نسبت به طرف مقابل کشش جنسی دارید و چقدر او برای‌تان جذابیت جسمانی دارد.

عشقی کامل و سالم است که هر سه جز را همزمان داشته باشد. اگر در رابطه شما هر سه جز وجود دارد، یعنی هم به هم محبت دارید و در کنار هم احساس آرامش و راحتی می‌کنید، هم از نظر جسمانی برای هم جذاب هستید و نسبت به هم کشش جنسی دارید و هم نسبت به هم متعهد و وفادار هستید‌، می‌توانید مطمئن باشید عشق شما واقعی است.

انواع تست عشق


وقتی کلمه تست عشق را سرچ می‌کنید، با انواع و اقسام سوالات و آزمون‌هایی مواجه می‌شوید که مدعی می‌شوند عشق شما را می‌سنجند. اما باید مراقب باشید چون بسیاری از این تست‌ها معتبر نیستند. ضمن اینکه نمی‌توانید تنها روی نتیجه یک تست حساب کنید. در ادامه چند تست معتبر در زمینه عشق به شما معرفی می‌کنیم، اما باید بدانید برای اینکه از عشق‌تان مطمئن شوید،‌ تست دادن به تنهایی کافی نیست. بهتر است راجع به نگرانی‌ها و شک و تردیدهای‌تان با یک مشاور متخصص در زمینه عشق و رابطه صحبت کنید.

تست عشق استرنبرگ

تست عشق استرنبرگ 45 سوال دارد و بر اساس نظریه مثلثی عشق استرنبرگ طراحی شده است. شما پس از پاسخ به سوالات این تست متوجه می‌شوید که عشق‌تان نسبت به طرف مقابل‌تان در هر سه جز صمیمیت، شور و اشتیاق و تعهد چه وضعیتی دارد.

تست عشق هلن فیشر

تست عشق هلن فیشر یک تست 54 سوالی است که 10 جنبه عشق را می‌سنجد. این 10 جنبه عبارتند از: برانگیختگی احساسی، اضطراب، نزدیکی،‌ تخیلات مثبت،‌ انگیزش، ‌درگیری فکری، سکس، غیرارادی بودن عاشق شدن، علاقه رمانتیک نسبت به یکدیگر و جذابیت ناکام شدن است.

تست عشق زیک روبین 

تست عشق

روبین عشق رمانتیک را دارای سه جزء صمیمیت (احساس نزدیکی، راحتی و خودافشایی)، وابستگی (نیاز به در ارتباط بودن بودن با دیگری، تماس فیزیکی و تائید گرفتن) و مراقبت (حمایت همه‌جانبه و تلاش برای شادی و رضایت دیگری) می‌داند. این پرسشنامه 13 سوال برای سنجش دوست داشته شدن و 13 سوال برای سنجش احساس عشق دارد.

تست زبان عشق گری چاپمن 

این تست برای تشخیص زبان عشق شما طراحی شده است. منظور از زبان عشق این است که شما عشق‌تان را چطور ابراز می‌کنید و دوست دارید طرف مقابل چطور به شما ابراز عشق کند. طبق نظر گری چاپمن، 5 زبان عشق مختلف بین افراد وجود دارد:

کلامی: فردی که این زبان عشق را دارد، عشق و محبتش را به کلام درمی‌آورد و انتظار دارد طرف مقابلش هم در کلام به او بگوید که چقدر دوستش دارد.

محبت جسمانی: برخی افراد دوست دارند محبت‌شان را به صورت بغل کردن، نوازش کردن یا بوسیدن نشان دهند.

هدیه دادن: بسیاری افراد محبت‌شان را با هدیه دادن نشان می‌دهند و دوست دارند از طرف مقابل‌شان هم مدام هدایای کوچک و بزرگ دریافت کنند.

وقت‌گذراندن: برخی افراد دوست دارند برای ابراز عشق‌تان با آن‌ها وقت بگذرانید، حرف بزنید و تفریح کنید. آن‌ها نیز عشق‌شان را به شما اینطور نشان می‌دهند.

کمک کردن: یکی دیگر از زبان‌های عشق کمک کردن است. افرادی که به این زبان عشق معتقدند، برای نشان دادن علاقه‌شان به شما برایتان هرکاری بتوانند انجام می‌دهند.

 البته همه افراد از همه این شیوه‌های ابراز محبت استفاده می‌کنند و لذت می‌برند، ‌اما معمولا از یکی از آن‌ها بیشتر استفاده می‌کنند. آشنایی با زبان عشق خودتان و طرف مقابل‌تان می‌تواند شما را بهم نزدیک کند و بسیاری از سوءتفاهمات را برطرف کند.

تست قصه عشق استرنبرگ 

استرنبرگ معتقد بود هرکس یک قصه عشق شخصی دارد و روابط عاشقانه‌اش را بر اساس این سناریوی ذهنی که از عشق دارد پیش می‌برد. او در کتابی با همین عنوان به 25 قصه عشق مختلف اشاره می‌کند که برخی از این قصه‌ها سالم و برخی ناسالم هستند. او همچنین بر این مبنا یک تست طراحی کرده که می تواند قصه عشق شما را مشخص کند. آشنایی با قصه عشق‌تان به شما کمک می‌کند در انتخاب فرد موردنظر و ساختن رابطه‌تان آگاهانه‌تر عمل کنید.