سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نه گفتن و 8 راه برای کسب این مهارت شغلی و زندگی

تفاوت زندگی در آرامش و بهره‌وری در برابر زندگی با استرس و ناراحتی در یک مهارت ساده است:

یادگیری نحوه نه گفتن!

در زمانی که کارهای زیادی دارید و یا مهلت انجام کار، غیرقابل قبول است! نه گفتن منجر به تفاوت‌های زیر در زندگی خواهد شد:

  • برنامه زمانبندی کاملا فشرده و در مقابل، برنامه زمانبندی باز؛
  • داشتن کارهای بیش از حد و در مقابل، مقدار مناسب کارها؛
  • ساعت‌های کاری دیوانه‌وار زیاد و در مقابل، رسیدن بدون استرس به مهلت انجام کار!

اما نه گفتن حتما سخت هست. ممکن است راحت نباشد که نه بگوییم!

چون:

  • از احساس ناراحتی دیگران
  • از این‌که به نظر بیاید نمی‌توانیم امور کاری خودمان را مدیریت کنیم
  • یا فرصت‌های کنونی و آینده را از دست بدهیم

نگران هستیم!

اما واقعیت این هست که وقتی هرگز نه نگوییم، به احتمال زیاد مواردی که از آن می‌ترسیم بیشتر خواهند شد.

زمانیکه در زمان نیاز نه بگوییم! احتمال شکست در کارها و حفظ سلامتی‌مان را افزایش داده‌ایم.

خب حالا سوال این هست که دقیقا چه زمانی نه بگوییم؟ در ادامه چندتا از بهترین استراتژی‌های نه گفتن را با هم میبینیم:

برای‌ اینکه به طور قابل توجهی در برنامه روزانه از زمانمان بهتر استفاده کنیم، لازم هست در مقابل تعهدات زمانی که به بهترین روش زمان روزانه ما را صرف نخواهند کرد، «نه گفتن!» را شروع کنیم. این یعنی تغییر بدهیم خودمان را از راه کمترین مقاومت در مقابل کلیه درخواست‌هایی که به سمت ما میاید و بجای آن این سوال را بپرسیم:

این یعنی تغییر بدهیم خودمان را از راه کمترین مقاومت در مقابل کلیه درخواست‌هایی که به سمت ما میاید و بجای آن این سوال را بپرسیم:

آیا این بهترین مدل صرف زمان امروز من هست؟

چند مثال:

  1. از ما خواسته شده که در یک گروه داوطلب شویم. این یک موقعیت خوب هست؛ اما با احساسات شخصی یا اهداف بهبود مهارتهای حرفه‌ای ما هماهنگ نیست. درواقع باید حداقل سه تا پنج ساعت از وقت کاری هر هفته را صرف این گروه کنیم که در یک ماه به 12 تا 20 ساعت میرسد!

خب، پس یک نفس عمیق بکشیم و به آرامی بگوییم:

«از شما بسیار سپاسگزارم که از من خواستید تا بخشی از این گروه باشم. برای من باعث افتخار هست، اما با تمام احترام برایم امکان پذیر نیست چون زمان خالی ندارم فعلا. از درک شما ممنونم.»

  • از ما خواسته شده است که در جلسه‌ای شرکت کنیم که حضور ما ضروری نیست. درواقع، حضور دیگر همکاران ما ممکن است مناسبتر باشند.

خب، پس یک نفس عمیق بکشید و برای نه گفتن به آرامی بگویید:

«من دعوت به جلسه را دیدم و از این دعوت متشکرم؛ اما حمید همکارم نماینده واحد ما خواهد بود. من مطمئن هستم که حمید به خوبی در جلسه ایفا نقش خواهد کرد و پس از آن صورتجلسه و آنچه باید انجام دهیم را به ما اطلاع خواهد داد.»

  • از ما دعوت شده تا با افرادی که معمولا آنها را میبینیم به ناهار برویم؛ اما پروژه‌ای باز برای کار داریم؛ یا میخواهیم به باشگاه برویم! یا اصلا میخواهیم استراحت کنیم!

خب، پس یک نفس عمیق بکشیم و برای نه گفتن به آرامی بگوییم:

«از دعوت شما بسیار ممنونم؛ اما جای دیگه‌ای قول دادم.»

نه گفتن به مواردی که زمان ما را به نحوی پر می‌کند که با اولویت‌بندی و یا نیازهای ما هماهنگی ندارد ممکن است کمی منجر به احساس ناراحتی شود، اما در پایان زمان قابل توجهی را برای ما حفظ میکند تا به اموری که مهم‌تر هستند برسیم و احساس بهتری داشته باشیم.

کسب مهارت شغلی

اکثر ما (مدیران و کارمندان) وظایف بسیاری در لیست کارهای خود داریم تا بتوانیم در یک روز انجام دهیم؛ به ویژه برای کسانی که باید قبل از کارهای خود به دیگران کمک کنند و یا آنها را از وظایفشان باخبر نمایند.

راه حل خیلی ساده هست، نه بگوییم!

وقتی دیگران از ما میخواهند کاری را انجام دهید که کار ما نیست؛ کاملا حق با ما هست که نه بگوییم! اما اگر در گذشته در چنین شرایطی معمولا «بله!» گفته‌ایم نیاز به یادگیری مجدد این داریم که نه بگوییم به افرادی که عادت کرده‌اند هر کار کوچکی را به ما ارجاع دهند.

نگران نباشید، آنها در طی زمان یادخواهند گرفت که پاسخ ما چیست وقتی از ما بشنوند که:

  1. «این تخصص من نیست. به نظرم با نادر که در این زمینه تخصص دارد و حتما خوشحال می‌شود تا به شما کمک کند تماس بگیرید.»
  2. «فکر می‌کنم محمد، کارآموز ما می‌تواند برای جلسه فردا اتاق رزرو کند. من به محمد خواهم گفت!»
  3. معمولا فردی که جلسات را هماهنگ میکند صورتجلسه را آماده میکند!

هنگامی که از ما خواسته می‌شود که پروژه‌ای را بگیریم اما آنقدر کار داریم که نمیتوانیم الان به این کار برسیم زمان آن رسیده تا به آرامی آن را رد کنیم و بگوییم:

  • «به نظرم این پروژه بسیار جالب هست؛ اما متأسفانه در حال حاضر بیش از توانم هست. برای انجام این پروژه به بیش از دو هفته وقت نیاز دارم و اگر برای شما زمان انجام کار بسیار مهم هست به نظرم بهتر هست به فردی داده شود که زمان کافی برای انجام و توجه بیشتر به این پروژه را دارد.»
  • و بالاخره وقتی که در یک جلسه درباره وظایف مختلفی که نیاز به تکمیل شدن دارند صحبت می شود، اما امکان دریافت زمان بیشتری ندارید، با احتیاط ادامه دهید!! :

چیزی نگویید!

داوطلب نشوید!

پیشنهاد کمک ندهید!

داشتن یا نداشتن آرامش با خودمان هست!

البته که انتظارات محیط‌های کاری متفاوت هست به خصوص دقت کنیم که در ایران زندگی میکنیم!! پس استفاده از این موارد بسته به شرایط و موقعیت ها متفاوت هست، اما دانستن آنها از ندانستن آنها مهم‌تر هست!