سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست استرس چیست و چگونه انجام می شود؟

تست استرس

اگر شما مبتلا به بیماری های قلبی باشید یک تست استرس می تواند نشان دهنده عملکرد قلب شما باشد. تست استرس اغلب استفاده می شود تا به پزشک نشان دهد قلب ما به فشار وارد شده چگونه پاسخ خواهد داد.

 تست استرس که با عنوان های نوار قلب ورزشی، تست تردمیل، تست ورزشی درجه بندی شده و  EKG استرس نیز شناخته می شود، انواع مختلفی دارد. در این تست شما بر روی یک تردمیل راه رفته و یا بر روی دوچرخه ثابت پدال می زنید. نوار قلب، ضربان قلب و فشار خون شما در تمام طول انجام آزمایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت..

موارد استنتاجی از انجام تست استرس 

پزشک شما با استفاده از این تست میتواند مواردی را نتیجه گیری کند که عبارتند از:

  • کمک به ارزیابی علائم مانند درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا تپش قلب، برای تعیین اینکه آیا آنها منشاء قلبی دارند یا ندارند.
  • آیا خون کافی در هنگام فعالیت به قلب شما جریان دارد.
  •  میزان عملکرد داروهای قلبی را می فهمد.
  • یافتن این موضوع که آیا احتمال بیماری قلبی کرونری در شما وجود دارد و آیا نیاز به ارزیابی بیشتری در این باره دارید.
  •  ریتم غیر طبیعی قلب را تشخیص می دهد.
  •  عملکرد دریچه های قلبی شما را مشاهده می کند.
  •  به پیشرفت یک برنامه ورزشی بی خطر کمک می کند.

استرس

نکات قبل از انجام تست استرس 

  • از خوردن و نوشیدن هر چیزی به جز آب به مدت 4 ساعت قبل از تست استرس پرهیز کنید.
  • از نوشیدن و یا خوردن هر چیز کافئین دار به مدت 12 ساعت قبل از تست استرس اجتناب کنید.
  • اگر شما اسپری تنفسی مصرف می کنید در روز تست با خود به همراه داشته باشید.
  • داروهای قلبی که نباید در روز تست مصرف کنید، و یا دارویی که برای درمان ناراحتی قفسه سینه در روز تست استرس مورد نیاز است همه این موارد را قبل از انجام تست از پزشک خود جویا شوید. داروهای مورد نیاز عبارتند از:

? ایزوسورباید دینیترات (برای مثال، Isordil، Dilatrate SR)

? ایزوسورباید مونو نیترات (برای مثال، ISMO، Imdur، Monoket)

? نیتروگلیسرین (برای مثال، Deponit، Nitrostat، Nitro-BID)

? ممکن است از شما خواسته شود مصرف برخی داروهای قلبی خود را در روز تست متوقف کنید. هیچ دارویی      بدون مشورت با پزشک برای اولین بار قطع نکنید.

  در طول تست استرس چه اتفاقی می افتد؟ 

در ابتدا، یک تکنسین به آرامی 10 منطقه کوچک بر روی قفسه سینه تان را تمیز نموده و پدهای چسبنده کوچک و مسطحی به نام الکترود (EKG) بر روی آنها می چسباند، که به یک مانیتور متصل است و فعالیت الکتریکی قلب شما را به حالت نموداری در طول تست ورزش نشان می دهد.

قبل از اینکه شما شروع به ورزش کنید، تکنسین نوار قلب و فشار خون شما را در حالت استراحت اندازه خواهد گرفت.

شما شروع به ورزش با راه رفتن بر روی تردمیل و یا رکاب زدن بر روی یک دوچرخه ثابت خواهید نمود. دوره ورزش و یا درجه سختی آن به تدریج افزایش خواهد یافت.

شما انجام این تست را تا زمانی انجام می دهید که احساس خستگی کنید. اگر شرایط شما به گونه ای باشد که قادر به انجام این تست نباشید دارویی بدین منظور به شما تزریق خواهد شد.

در فواصل زمانی منظم، تکنسین از شما درباره احساستان سوال خواهد پرسید، اگر احساسات زیر را دارید حتما به تکنسین خود بگویید.

  • ناراحتی قفسه سینه یا بازو
  • تنگی نفس
  • سبکی سر
  • سرگیجه
  • هر علائم غیر معمول

افزایش ضربان قلب، فشار خون، تعداد تنفس، و تعریق در طول تست طبیعی خواهد بود. تکنسین هر موردی که نشانگر متوقف نمودن تست خواهد بود بر روی مانیتور EKG تحت بررسی قرار می دهد.

پس از تست، شما باید برای چند دقیقه راه رفته و یا پدال بزنید تا به آرامی خنک شوید. ارزیابی ضربان قلب، فشار خون، و EKG تا زمان برگشت به حالت عادی ادامه خواهد یافت.

اگرچه این زمان در حدود 60 دقیقه طول می کشد، ولی مدت تست ورزش معمولا بین 7 تا 12 دقیقه خواهد بود.

 

انواع دیگری از تست استرس 

1- تست استرس آدنوزین یا دوبوتامین

 این تست برای افرادی است که قادر به ورزش نمی باشند. با تزریق دارو پاسخ قلبی آن ها به گونه ای خواهد بود، درست مانند اینکه تحت ورزش قرار گرفته است. به این ترتیب، پزشک می تواند تعیین کند که آیا انسدادی در عروق وجود دارد و یا ندارد.

2- استرس اکوکاردیوگرام

 اکوکاردیوگرام یک طرح کلی گرافیکی از حرکت قلب می باشد. اکو استرس می تواند با دقت حرکت دیواره قلب و عمل پمپاژی را نشان دهد زمانیکه قلب تحت فشار قرار گرفته است.

استرس اکوکاردیوگرام میتواند کمبود جریان خون را نشان دهد که همیشه در تست های دیگر قلبی دیده نمیشود.

3- تست استرس هسته ای

 این تست می تواند نشان دهنده بخش هایی از قلب باشد که به خوبی عمل نمی کنند. مقدار کمی ماده رادیواکتیو به شما تزریق می شود. پزشک شما از یک دوربین خاص برای دیدن اشعه ساطع شده از این ماده در بدن شما استفاده می کند.

با این کار او تصاویر واضحی از بافت قلب بر روی مانیتور خواهد داشت. این عکس ها در حالت استراحت و بعد از ورزش تهیه خواهند شد.

پزشک شما قادر به تشخیص مناطق قلبی که به اندازه کافی خون دریافت نمی کنند خواهد بود. این تست می تواند تا 4 ساعت طول بکشد.

انواع تست استرس

 

تست استرس در افراد مبتلا به دیابت 

اگر شما از انسولین برای کنترل قند خون تان استفاده می کنید، مقدار مصرف آن را در روز تست ورزش از پزشک خود جویا شوید.

اغلب، افراد دیابتی تنها نیمی از دوز صبح معمولشان را مصرف خواهند کرد و یک وعده غذایی سبک 4 ساعت قبل از انجام تست ورزش خواهید خورد. در صورت مصرف قرص برای کنترل قند خون، آن را قبل از تست مصرف نکنید.

در صورت داشتن دستگاه کنترل کننده قند خون، آن را با خود به همراه داشته باشید، چرا که می توانید قند خونتان را قبل و بعد از تست اندازه گیری کنید. در صورت افت خونتان به تکنسین اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که لباس راحت و کفش مناسب پیاده روی بپوشید.

 خطرات احتمالی تست استرس 

تست استرس به طور کلی بی خطر محسوب می گردد، چرا که در یک محیط کنترل شده و تحت نظارت یک پزشک متخصص انجام می شود. با این حال، برخی از خطرات نادر عبارتند از:

? درد قفسه سینه

? غش کردن

? حمله قلبی

? ضربان قلب نامنظم

با این حال، خطر تجربه هر یک از این واکنش ها در طول تست کم است، و پزشک بصورت لحظه ای شما را توسط مونیتور تحت نظارت قرار می دهد.

افرادی که در معرض ابتلا به این عوارض قرار دارند مانند کسانی که مبتلا به بیماری پیشرفته عروق کرونر قلبی می باشند، از این افراد به ندرت خواسته می شود که تست استرس را انجام دهند.

اگر اطلاعات جمع آوری شده در طول تست استرس، نشان دهنده عملکرد نرمال قلب شما باشد، ممکن است شما دیگر به تست های بیشتری نیاز نداشته باشید.

با این حال، اگر نتایج طبیعی است و نشانه های شما همچنان ادامه دارد و یا بدتر می شود، پزشک شما ممکن است توصیه کند که یک تست استرس هسته ای و یا یکی دیگر از تست های ورزش که شامل اکوکاردیوگرافی قبل و بعد از ورزش می باشد، انجام دهید.

این تست ها دقیق تر هستند و اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد قلب تان ارائه می دهند، که آیا  مساله نگران کننده دیگری وجود دارد یا نه.

اگر نتایج حاصل از تست استرس  شما نشان دهنده بیماری عروق کرونر و یا یک آریتمی آشکار باشد، اطلاعات جمع آوری شده در طول این تست برای کمک به پزشکتان در ایجاد یک طرح درمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بسته به شرایط شما ممکن است نیاز به آزمایش های اضافی و ارزیابی هایی، مانند آنژیوگرام کرونری داشته باشید.