سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاهش استرس به وسیله ی تغذیه درست!

 

استرس

_         آیا شما تغذیه ی مناسبی دارید؟

_         فکر می کنید تا چه میزان تغذیه ی مناسب می تواند کمک کننده باشد؟

تغذیه جز انکار ناپذیر سلامت انسان است. بسیاری از ما انسان هایی را در اطرافمان دیده ایم که در اثر تغذیه ی نامناسب به بیماری های مختلفی(مانند: بیماری های قلبی) مبتلا شده اند. اما بخشی که شاید مورد توجه خیلی از ما قرار نگیرد، تاثیری است که تغذیه می تواند بر سلامت روانی داشته باشد. تغذیه مناسب علاوه بر اینکه می تواند سلامت جسمانی را بهبود ببخشد، می تواند باعث افزایش هوشیاری و کاهش اضطراب، استرس و مشکلات جنسی شود. در این مقاله سعی داریم به این موضوع بپردازیم که تغذیه چطور می تواند بر استرس و اضطراب تاثیر گذار باشد:

اما کدام مواد غذایی باعث ایجاد استرس و اضطراب می شود؟

_         یکی از مشهورترین مواد غذایی استرس آور، کافئین است. کافئین در قهوه، نوشابه های گازدار، شکلات و... وجود دارد. خیلی از افراد از قهوه که دارای کافئین است، برای انرژی گرفتن استفاده می کنند. اما نکته ای که وجود دارد،‌ این است که کافئین همانند عوامل استرس زا عمل می کند! یعنی موجب به وجود آمدن استرس و بدتر شدن اضطراب می شود. همچنین کافئین موجب سردرد هم نیز می شود. در نتیجه بهتر است که از قهوه ی بدون کافئین استفاده شود.

_        ماده ی غدایی بعدی که می تواند باعث ایجاد استرس شود، فسفر است که در نوشابه های گازدار فراوان دیده می شود. نوشابه های گازدار، هم باعث پوکی استخوان می شود و برای افرادی که مشکل دفع دارند، اثر منفی می گذارد. به جای استفاده از نوشابه، می توان از آب های معدنی استفاده کرد.

_        نیتریت و نیترات از دسته افزودنی و نگهدارنده هایی هستند که در کالباس، سوسیس و... وجود دارند و موجب استرس می شوند. علاوه بر ایجاد استرس، این مواد افزدونی موجب سردرد و واکنش های پوستی می شود.

_        مصرف بیش از مواد قندی نیز عاملی برای اضطراب، استرس و تحریک پذیری هستند و در طول روز موجب خستگی می شوند.

حال چه عاداتی را برای کاهش استرس و اضطراب داشته باشیم؟

·        می توانید به جای مصرف قهوه و یا نوشیدنی های حاوی کافئین، از آب میوه های طبیعی حاوی ویتامین ث استفاده کنید و در طول روز، آب مصرف کنید.

·        برای صبحانه یک عدد موز و یا ماست کم چرب استفاده کنید و از مکمل های ویتامین اضافی خودداری کنید.

·        برای میان وعده از شیرینی ها استفاده نکنید. به جای آن می توانید نان، شیر و کیک های خانگی را جایگزین کنید. همچنین می توانید به جای شکر از توت خشک یا کشمش استفاده کنید.

·        وعده ای را حذف نکنید. سعی کنید تا وعده های کوچک، منظم و سالم داشته باشید.

·        به جای مصرف کالباس و شیرینی، می توانید میوه های تازه بخورید.

·        هویج را جایگزین چیپس کنید.

·        از ماست به عنوان جایگزینی برای خامه و مایونز استفاده کنید.

·        از نوشیدنی های آرامش بخش استفاده کنید. (مانند: چای بابونه، چای دارچین، چای زنجبیل، چای زعفران، دم کرده نعناع و پونه، آب کرفس و...)  

·        از داروهای آرامش بخش استفاده نکنید.

 جمعبندی

در این مقاله سعی شد به تاثیر تغذیه بر استرس و اضطراب بپردازیم. در آخر لازم است تا بگوییم که تغذیه تاثیر مستقیم و غیر قابل انکاری بر سلامت روان ما دارد. بنابراین برای داشتن سلامت روان بهتر، لازم است بر تغذیه ی خود، مدیریت بهتری داشته باشیم. بدین منظور، می توانید برای تغذیه خود،‌ به صورت هفتگی برنامه ریزی کنید و تا حد ممکن از خوردن مواد مضر، پرهیز کنید.