سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افسردگی چیست؟

 

افسردگی

برای بسیاری از ما پیش آمده است که به دلایل متعددی، چند روز یا حتی چند هفته ناراحت، غمگین و یا ناامید باشیم. اما آیا می توانیم بگوییم مبتلا به افسردگی شده ایم؟ اگر جواب خیر باشد پس چه زمانی می گوییم فردی مبتلا به اختلال افسردگی شده است؟ در این مقاله قصد داریم تا به همین موضوع بپردازیم.

افسردگی

افسردگی، حالت غمگینی است که فرد در آن احساس می کند زندگی و چالش های آن طاقت فرسا است. هر انسانی در زندگی خود ممکن است در روزهایی احساس گرفتگی و ناراحتی داشته باشد اما معمولا این احساسات زود گذر هستند و بعد گذشت زمان فراموش می شود. اما افراد مبتلا به افسردگی این احساسات را تا جایی شدید تجربه می کند که در زندگی روزمره ی او اخلال ایجاد می کند، فعالیت های معمولی او را تحت تاثیر قرار می دهد و تا حدی پیش می رود که باعث رنج و زحمت فرد و کسانی می شود که با او در ارتباط هستند. افسردگی از دسته اختلالاتی است که هر فردی ممکن است در طول عمر خود آن را تجربه کند. شیوع این اختلال به میزانی بالاست که تحقیقات نشان داده است که 5/9 درصد افراد آمریکایی که چیزی در حدود 8/18 میلیون نفر است، در طول عمر خود به افسردگی مبتلا شده اند. این بیماری می تواند سلامت جسمانی، روانی و رفتاری انسان ها را تحت الشعاع قرار دهد و نشانه های متعددی دارد که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         غم و اندوه،

·         دشواری در تمرکز، 

·         احساس بی ارزشی، گناه و شکست

·        عدم توانایی در اندیشیدن،

·        بی خوابی

همچنین دانستن این موضوع که ممکن است شکایت مردان و زنان در افسردگی متفاوت باشد مهم است. به عبارتی دیگر، مردان مبتلا به این اختلال ممکن است از تحریک‌پذیری، خستگی، فقدان علاقه و اختلال در خواب شکایت کنند، درحالی که زنان بیشتر از احساساتی مانند بی ارزشی، احساس گناه و ناراحتی شکایت می‌کنند.

DSM-5 در مورد افسردگی چه می گوید؟

DSM-5،  کتابی است که به آن راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی گفته می شود. به طورکل DSM-5، اختلالات روانی را طبقه بندی می کند و برای هر اختلالی ملاک های تشخیصی خاصی را تعیین می‌کند. در آخرین ویرایش این کتاب، اختلال افسردگی طبقه ی خود را دارد و شامل چندین نوع اختلال افسردگی می شود که شامل موارد زیر است:

1.     اختلال بی نظمی خلقی اخلالگر

2.     اختلال افسردگی اساسی

3.     اختلال افسردگی مداوم با سندرم افسرده خویی

4.     اختلال ملال پیش از قاعدگی

5.     اختلال افسردگی ناشی از مواد/دارو

6.     اختلال افسردگی ناشی از عارضه جسمانی

7.     اختلال افسردگی مشخص دیگر

8.     اختلال افسردگی نامشخص

چرا فردی به افسردگی مبتلا می شود؟

برای ابتلا به افسردگی نمی توان تنها یک دلیل انتخاب کرد. در اغلب موارد چند دلیل باعث به مبتلا شدن فردی به اختلال افسردگی می شود. در ادامه سعی داریم تا به برخی از مهم ترین دلایل ابتلا به اختلال افسردگی بپردازیم:

·        وراثت

·        تغییرات هورمونی

·        تغذیه ی نادرست

·        محیط آشفته خانواده مانند تجربه خشونت

·        شکست ها، ناکامی ها و تجربه هاى ناخوشایند

·        مصرف برخی داروها مانند: داروهای ضد بارداری و...

·        ضربه های روحی شدید در کودکی و یا بزرگسالی: مانند طلاق، تجاوز، از دست دادن نزدیکان و...