سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منبع کنترل زندگی شما

منبع کنترل شما

منبع کنترل به میزان احساس افراد در مورد کنترل خود بر وقایعی که زندگی آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد ، اشاره دارد. وقتی در زندگی خود با یک چالش روبرو هستید ، آیا احساس می کنید که بر نتیجه کار کنترل دارید؟ یا اعتقاد دارید که به سادگی در دست نیرو های خارجی هستید؟ اگر اعتقاد دارید که بر آن چه اتفاق می افتد کنترل دارید ، بنابراین آن چه روانشناسان از آن به عنوان منبع کنترل داخلی یاد می کنند ، دارید. اگر اعتقاد دارید که هیچ کنترلی روی آن چه اتفاق می افتد ندارید و متغیر های خارجی مقصر هستند ، در این صورت شما چیزی را دارید که به عنوان منبع کنترل خارجی شناخته می شود. منبع کنترل شما می تواند نه تنها نحوه پاسخگویی شما به وقایع رخ داده در زندگی ، بلکه همچنین انگیزه شما برای اقدام نیز تأثیرگذار باشد. اگر اعتقاد دارید که کلید های سرنوشت خود را در دست دارید ، به احتمال زیاد برای تغییر وضعیت خود در صورت لزوم اقدام خواهید کرد. اگر از طرف دیگر ، شما معتقدید که نتیجه کار از دست شما خارج شده است ، ممکن است کمتر به سمت تغییر  پیش بروید. از این رو منبع کنترل اهمیت بسیاری دارد. اگر می خواهید به راحتی زندگی خود را کنترل کنید می توانید از مشاوره تلفنی روان شناسی هم استفاده ببرید. البته شما می توانید برای این کار به مرکز مشاوره همکده، اولین و بزرگ ترین مرکز مشاوره هم مراجعه نمایید.

منبع کنترل مفهومی در روانشناسی است که شرح می دهد آیا فکر می کنید شرایط زندگی شما تحت کنترل شماست یا خیر.

فیلیپ زیمباردو ، روانشناس در کتاب روانشناسی خود در سال 1985 توضیح داد: "یک منبع جهت گیری کنترل ، اعتقادی است در مورد اینکه آیا نتایج اقدامات ما به آن چه انجام می دهیم (جهت گیری کنترل داخلی) یا به وقایع خارج از کنترل شخصی ما (جهت گیری کنترل بیرونی) بستگی دارد."  در سال 1954 ، جولیان روتر ، روانشناس ، اظهار داشت که رفتار ما با پاداش و مجازات کنترل می شود و این عواقب اعمال ما است که اعتقادات ما را درباره دلایل اصلی این اقدامات تعیین می کند.

اعتقادات ما در مورد آنچه باعث اعمال ما می شود ، بر رفتار ها و نگرش های ما تأثیر می گذارد.

در سال 1966 ، روتر مقیاسی را منتشر کرد که برای اندازه گیری و ارزیابی منبع کنترل خارجی و داخلی طراحی شده است. مقیاس از انتخاب اجباری بین دو گزینه استفاده می کند و پاسخ دهندگان را ملزم می کند فقط یکی از دو امکان را برای هر مورد انتخاب کنند. در حالی که مقیاس به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است ، اما مورد انتقاد قابل توجهی از سوی کسانی قرار گرفته است که معتقدند منبع کنترل را نمی توان با چنین مقیاس ساده ای کاملاً درک یا اندازه گیری کرد.

منبع کنترل داخلی در مقابل خارجی

توجه به این نکته مهم است که منبع کنترل یک پیوستار است. هیچ کس منبع کنترل 100 درصدی خارجی یا داخلی ندارد. در عوض ، بیشتر مردم در جایی از پیوستار بین دو حد قرار می گیرند. این خصوصیات افرادی است که دارای منبع کنترل داخلی یا خارجی غالب هستند. مکان داخلی کنترل بیشتر مسئولیت اقدامات خود را بر عهده می گیرند.

منبع کنترل داخلی

هنگامی که یک منبع کنترل داخلی دارید ، فکر می کنید که شرایط زندگی شما تحت کنترل شماست. به احتمال زیاد موفقیت خود را به عملکرد خود نسبت می دهید و احتمالاً کارهایی را که انجام داده اید به عنوان دلایل عدم موفقیت شناسایی می کنید.

از طرف دیگر ، هنگامی که یک منبع کنترل خارجی دارید ، فکر می کنید که اتفاقات خوب یا بد ، موفقیت یا شکست به دلیل عوامل خارجی اتفاق می افتد. شانس ، سرنوشت ، بازار - اینها همه دلایلی است که افراد با یک منبع کنترل خارجی در مورد اینکه چرا اشتباهی اتفاق افتاده است یا رخ نداده است. آنها خود را دارای قدرت بیش از شرایط خود نمی دانند ، بنابراین شکست یا موفقیت خود را به تلاش خود نسبت نمی دهند.