سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست DISC چیست؟

تست دیسک

تست دیسک از محبوب‌ترین تست‌های رفتارشناسیه که کاربردهای زیادی در جنبه‌های مختلف توسع? فردی، خانوادگی، شغلی و سازمانی داره. مهم‌ترین مزیت تست دیسک سادگی اونه؛ اگه بخواهید یک تست رو همین الان در ده دقیقه انجام بدید و تغییرات مثبتی رو بر اساس اون در رفتارتون شروع کنید باید تست دیسک رو امتحان کنید.

اگر معیار اعتبار رو میزان استفاده از یک تست بدونیم، تست DISC در کنار سادگی، بسیار معتبره و بارها اعتبار نتایج حاصل از اون از نظر آماری بررسی شده. موسسه‌های زیادی مشغول اصلاح تست DISC و ارائ? پرسشنامه‌های دقیق‌تر و نتایج کامل‌تر هستند.

ساده و کاربردی بودن نتایج حاصل از آزمون DISC باعث شده این تست در زمینه‌های متفاوتی مانند بهبود ارتباطات فردی، بهبود ارتباطات سازمانی، بهبود سبک تدریس، بهبود فروش، بهبود مدیریت و رهبری و … استفاده بشه.

در این مطلب دربار? تیپ‌های رفتاری دیسک، تفسیر تست DISC و چگونگی استفاده از نتایج تست DISC در پیشبرد مسیر شغلی صحبت می‌کنیم و در انتها هم می‌تونید آزمون دیسک رو به‌صورت رایگان انجام بدید.

تفاوت تست رفتارشناسی با تست شخصیت‌شناسی در چیست؟

«شخصیت» یک مفهوم انتزاعیه و ترکیبیه از هر آنچه ما هستیم شامل رفتار، افکار، هیجانات، انگیزش‌ها، ارزش‌ها و …؛ شخصیت تعریف‌های بسیاری داره و درک شخصیت و استفاده از اون در بهبود زندگی، پروسه‌ای زمان‌بره ولی درک و تحلیل رفتارهای ما ساده‌تره، چون رفتار قابل‌مشاهده‌ست و در صورت نیاز، قابل تطبیق با محیطه.

تست‌ شخصیت‌شناسی Big5 به شما میزان پنج صفت شخصیتی مهم رو نشون میده و طبق اون پیشنهاداتی برای بهبود ابعاد مختلف زندگی ارائه میده. تست تیپ‌شناسی MBTI، هشت مولفه رو در گرایش‌های درونی شما بررسی میکنه و شخصیت شما رو در یکی از 16 گروه اصلی خودش جا میده.

نتایج تست‌های شخصیت‌شناسی برای استفاده نیاز به تحلیل‌های مناسبی دارند و با وجود شناخت عمیق‌تری که نسبت به شخصیت فرد ایجاد می‌کنند، به راحتی کاربردی نمیشن.

تست رفتارشناسی دیسک با تقسیم ویژگی‌های مهم رفتاری به 4 گروه که هر کدام نمودهای رفتاری مشخصی دارند؛ به آسانی قابل یادگیریه. شما میتونید به سادگی قالب اصلی دیسک رو یاد بگیرید و هم? سبک‌های رفتاری اصلی دیسک رو بشناسید؛ نتایج تست دیسک به راحتی قابل استفاده در یک گروهه و میتونه افراد رو به درک مشترکی از همدیگه برسونه.

تست DISC هم میتونه نتایج اختصاصی و مفصلی برای هر کاربرد اختصاصی ارائه بده ولی مدل ساد? اون هم برای بسیاری از موارد قابل استفاده‌ست.

چه کسی آزمون دیسک را اختراع کرده است؟

تئوری رفتارشناسی DISC توسط مارستن طرح‌ریزی شد، اما او مبدع آزمون DISC نبود. حدود 30 سال پس از انتشار کتاب «احساسات مردم عادی»، والتر کلارک (Walter Clarke) که یک روانشناس سازمانی بود، بر اساس تئوری‌های مارستن، یک آزمون شخصیت شناسی طراحی کرد. کلارک سپس آزمون خود را که به‌عنوان ابزاری برای ارزیابی کارکنان هنگام استخدام استفاده می‌شد، در اختیار شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهادها قرار داد.

در سال 1970 جان گریر (John Geier) با تکیه به این روش، آن را به‌عنوان ابزاری برای شخصیت شناسی تمامی افراد به کار برد. به‌مرور رفتارشناسی DISC متحول شده و به ابزاری مدرن برای خودشناسی تبدیل شد.

تست دیسک به چه مورد تنظیم شده و چه کمکی می تواند به ما بکند؟

مزیت تست دیسک این مورد است که اطلاعات بسیار خوبی را از رفتار افراد در اختیار ما قرار می دهد، زیرا تست DISC صفت های رفتاری افراد را آنالیز نموده و آن ها را در نتیجه اعلام می دارد. اگر فردی از اطلاعات رفتاری خود درک درستی نداشته باشد، می تواند پس از دادن این تست آن ها را بشناسد، اگر هم فردی از اطلاعات رفتاری خود آگاه باشد می تواند با دادن این تست به بهبود رفتاری خود کمک بسزایی نماید. نتایج تست دیسک با اعلام 20 صفت اصلی رفتار انسان پایان می یابد که نتایج آن دقیق نیز هستند. علاوه بر این 20 صفت، نقاط قوت و ضعف فرد در رفتارهایش به همراه چالش های رفتاری فرد نیز در انتها به او اعلام می شود. اگر شما علاقمند هستید تا خود را بهتر بشناسید یا در اصطلاح به دنبال خودشناسی و خود آگاهی هستید، تست دیسک یکی از بهترین راه هایی است که شما می توانید امتحان کنید.

برای ساختن یک تیم مناسب کاری هم می توان از تست دیسک استفاده نمود و با استناد به نتایج آن، شخص صحیح را انتخاب نمود. تست دیسک امروزه جایگاه خود را کسب و کار ها پیدا نموده و در حوزه های متعددی از جمله فروش و منابع انسانی از آن استفاده می گردد. یادگیری و استفاده از مدل دیسک بسیار آسان است، از این رو در بسیاری از شرکت ها این مدل آموزش داده می شود تا با استفاده از آن روابط کارکنان با یکدیگر بهبود یافته و روابط با مشتریان به یک سطح بالاتر ارتقا یابد. اگر بخواهیم یک جمله درباره این تست بگوییم، تست دیسک ابزاری سریع و دقیق برای شناخت شخصیت افراد است. (آزمون شخصیت شناسی DISC)