سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کاربرد تست DISC در منابع انسانی

تست دیسک

استفاده از الگوی رفتاری تست دیسک، توسط مدیران منابع انسانی بسیار رایج شده است. البته که استفاده صحیح از این تست نیاز به طی کردن دوره‌های کوچینگ یا کارگاه‌های شخصیت شناسی و نحوه استفاده از دیسک دارد. ما از طریق تست دیسک فاکتورهای مختلف شخصیت شناسی را بررسی می‌کنیم و تشخیص میدهیم یک فرد چه جایگاهی در مولفه‌های تعریف شده دارد. 

انتخاب شغل و حرفه درست در زندگی هر فرد می‌تواند به عنوان نقطه عطفی تلقی شود که زندگی حرفه‌ای وی را به لحظاتی خوش یا تلخ در عمر وی مبدل نماید. این موضوع به خصوص در دوره نوجوانی هر فرد، یعنی زمانی که وارد دبیرستان و یا دانشگاه می‌شود و می ‌بایست با توجه به علاقه و توانایی های فردی و ذاتی خود، انتخاب رشته کند و در حقیقت آینده شغلی خود را پایه گذاری نماید، بسیار مهم است. از همه مهتر انتخاب درست شغل و تشخیص علاقه حرفه‌ای فرد می‌تواند عمر، زمان، سرمایه مالی او را حفظ نموده و از میزان استرس‌هایی که در آینده بر فرد تحمیل خواهد شد، بکاهد. استفاده از آزمون DISC می‌تواند راهنمای خوبی برای بدست آوردن بسیاری از این علایق نهفته و ذاتی در فرد باشد. بسیاری از ما در توهمات و جو اطرافیان خود به سر می بریم و از حقایق درونی خود آگاهی نداریم. DISC کمکی برای آشنایی بیشتر با واقعیات شخصیتی هر فرد است. با کمک نتایج آزمون DISC فرد می‌تواند تصمیمات لازم را برای آینده خود اخذ نموده و یا از مشاوران و خبرگان این راه کمک بگیرد.

همچنین کارفرمایان نیز با استفاده از این تست می‌توانند با شخصیت ذاتی و توانایی‌های خصلتی هر فرد آشنا شوند، و در مواردی که نیاز به یک فرد مناسب برای موقعیتی خاص دارند، تصمیم درستی را برای تیم اتخاذ نمایند، و تیمی خوب را در کنار هم همراه کنند. این تست باید در زمان ثبت نام و پر کردن فرم‌های استخدامی از افراد گرفته شود و نتیجه آن در پرونده هر فرد درج باشد. ممکن است فردی با توانایی‌های حرفه‌ای بالا در تیم شما حاضر شود که از لحاظ شخصیتی با اعضای تیم همخوانی نداشته و تیم شما را با مشکل مواجه کند و از مسیر اصلی خارج نماید. در مجموع می‌توان گفت تست شخصیتی DISC ابزاری است که تاکنون کنون به مجموعه‌ها، شرکت‌ها و افراد زیادی برای یافتن شغل مناسب، همکار مناسب، چیدمان مناسب تیم و … کمک نموده است. کمک اصلی این تست به شما بیشتر برای آشنایی‌تان با خود واقعی‌تان است، تا بتوانید با چراغی روشن مسیر تاریک و گنگ انتخاب زندگی حرفه ای خود را سپری نمایید.

البته به خاطر داشته باشید، بزرگترین حسن انجام تست DISC برای شما آشنایی بیشتر با شخصیت واقعی خودتان و اطرافیان‌تان است. با شناخت و درک درست از خودتان و نیز از شخصیت اطرافیان‌تان، دیگر دچار بسیاری از سوء تفاهمات نخواهید شد، و با آرامش بیشتری با دیگران برخورد خواهید نمود.

تاریخچه تیپ شناسی DISC

الگوی DISC اولین بار در سال 1928 توسط «ویلیام مولتون مارستون» ارائه شد. این آزمون یکی از تحولات مهم در دنیای روانشناختی محسوب می‌شود. در این مدل رفتاری، پروفسور ناتسون چهار گروه کلی رفتاری را دسته بندی نمود، که از کودکی و با توجه به نوع محیط و شرایط رشد افراد، در هر فرد شکل می گیرد، و در همه افراد (بدون در نظر گرفتن جنسیت، نژاد، محل زندگی و …) تکرار می‌شود. البته لزوما افراد در یک گروه خاص قرار ندارند. بلکه هر فرد می‌تواند نسبت مشخصی از هر یک از این الگوها را برداشت کرده باشد. به عبارت بهتر رفتار شما تلفیقی از این چهار گروه با ضرایب مختلف است. این چهار الگو کلی عبارت است از:

  • Dominance که به معنای برتری طلبی
  • Influence به معنای نفوذ
  • Steadiness به معنای ثبات
  • Conscientiousness به معنای وجدان کاری

نام این تست نیز از حروف ابتدایی این چهار گروه برداشته شده است.

امروزه از این تست در بخش‌های مختلف سازمانی، مانند بخش نیروی انسانی، بازرگانی، مارکتینگ و … مورد استفاده‌های فراوانی قرار گرفته است.

دست آورد مفید و کاربرد آزمون DISC در شخصیت و رفتار خودمان

همانطور که قبلا هم اشاره شد، امروزه ارتباط با دیگران در محیط‌های مختلف تجاری، همکاری و اجتماعی به سادگی گذشته نیست. زیرا با وجود اینترنت و تکنولوژی‌های نوین ارتباط جمعی، دیگر دنیا به دهکده‌ای جهانی مبدل شده است. امروزه دیگر شما به سادگی می‌توانید با افرادی رابطه داشته باشید که طرز فکر و محیط رشدی کاملا متفاوت با شما دارند. اما آنها نیز طبق نظریه مارتسون، رفتاری خارج از الگوی DISC ندارند. پس با کمک این الگو شما می توانید:

  • در ابتدای امر خود را بهتر بشناسید و به نقاط ضعف و قدرت خود پی ببرید. همانطور که بارها شنیده اید، خودشناسی کلید آرامش انسان و شناخت خداوند و کائنات است.
  • با شناخت رفتارهای خود و نوع رفتارهای دیگران، یاد می‌گیریم که چگونه با مدیریت عکس العمل‌های خویش، در جامعه کارایی بهتری داشته باشیم و دیگر دیگران را آزار ندهیم. با شناخت خود و اطرافیان‌تان ، در موقعیت‌های مختلف کمتر از رفتار و عکس العملی که دارید، و یا در مقابل شما اطرافیان‌تان دارند، تعجب خواهید کرد. به راحتی می‌توانید رفتار دیگران را پیش بینی کنید. با این کار، استرس کمتری را در زندگی تجربه خواهید نمود و سالم تر می‌توان زندگی نمود.

تیپ شناسی شخصیتی یکی از بهترین راه‌هایی است که فرد می‌تواند میزان توانایی خود را در فن بیان، تیز حسی، مثبت و منفی بودن را بررسی نماید و در عین حال نیز می‌تواند با نگرش خود نسبت به دنیای اطراف‌اش بیشتر آشنا شود و خود را بیشتر بشناسد.

اما همواره مواظب باشید که مغرور و متکی بر آموزه‌های خود نشوید. زیرا انسان موجود بسیا بسیار پیچیده‌ای است . این آزمون‌ها تنها می‌توانند در لایه‌های ابتدایی ذهن مخاطب آزمون رسوخ نماید. شاید به جرات بتوان گفت که همه ما در طول روز بارها خود را به گونه‌ای گول می‌زنیم که حتی خودمان نیز فریب خودمان را می‌خوریم و از حقیقت درون مان آگاه نمی‌شویم.

شناخت طرف مقابل چه اهمیت و تاثیری در ارتباطات شما خواهد داشت؟

ارتباط شما با اطرافیان‌تان، در حقیقت عکس العمل مثبت یا منفی شما نسبت به رفتار و گفتار طرف مقابل‌تان است، به گونه‌ای که بخش اعظم آن را گفتار و فن بیان شما تشکیل می‌دهد. ارتباطات افراد تنها به مسائل احساسی و خانوادگی معطوف نیستند، و بخش مهم و سرنوشت ساز آن در بخش اجتماعی و تجاری زندگی هر فرد تجربه می‌شود. به طور حتم اگر فردی بتواند به درک درستی از روش ارتباطی خود با محیط‌های گوناگون پیرامونش دست یابد، در جنبه‌های زیادی از زندگی خود موفق خواهد بود.

الگوی شخصیت و تیپ شناسی DISC در حقیقت روشی است که با آن شما با شخصیت درونی و ذاتی فرد مقابل خود آشنا می‌شوید، و دیگر از بازخوردهای دفعی و یا جذبی او شگفت زده نخواهید شد. با پیش بینی رفتار اطرافیان‌تان خود را از قبل برای برنده شدن آماده کرده اید، و دیگر کشمکشی با مخاطب خود ندارید. تفاهم، درک متقابل، رفع سوء تفاهمات، و دانستن دلیل بازخورد مخاطب، شما را به فردی معقول و منطقی، با قدرت کلامی نافذ مبدل خواهد کرد. به یاد داشته باشید با این شناخت، شما هیچ چیز را در شخصیت طرف مقابل خود تغییر نمی‌دهید، و نمی‌توانید شخصیت وی را عوض کنید. بلکه تنها او را درک می‌کنید، و می‌دانید دلیل پرخاش و یا خود پسندی او در چیست و از او دل‌خور و نگران نخواهید شد.

مقبولیت و تاثیرگذاری شما در برخوردهای اجتماعی و خانوادگی‌تان، کلید طلایی پیروزی و آرامش شما در زندگی‌تان است. با دانستن تیپ شخصیت مخاطب، شما مقبولیت خود را بالا برده اید و به سرعت با جذب اعتماد وی، در او نفوذ خواهید کرد.